7 tricks til at afmontere ulvetimen

Plageri, gråd, konflikter, storebror skubber, lillebror bider, sultne maver, lavt overskud og høj puls.

Ulvetimen er en udfordring for alle børnefamilier.

Her får du 7 tricks til at skrue ned for kaos og skabe plads til (mere) ro og hygge.

Trick # 1: Få ro på dig selv før du henter.

Brug et kort øjeblik på at få ro på dig selv, inden du går ind i institution eller skole for at hente dine børn. Det gør en stor forskel for, hvordan I kommer ud af institutionen og ind ad døren derhjemme. Møder du dine børn på hektisk vis, eller har du givet dig selv tid til at slippe, hvad du kom fra og få dig selv med, inden du går dine børn i møde. Stå evt af bussen et par stop før og gå det sidste stykke i fred og ro, eller sid 5 minutter i bilen og lad roen sænke sig. Det giver mulighed for en meget roligere kontakt mellem dig og dine børn, når I mødes.

Trick # 2: Brug tid på at lande.

Undlad at gå i gang med praktiske opgaver lige med det samme, når I kommer hjem. Brug 20-30 minutter på at lande sammen med børnene. Hvis du er væk og utilgængelig for børnene med det samme I kommer hjem, vil de bruge en del krudt på at forfølge dig for at få noget mor-/far-kontakt. Når de er godt tanket op med kontakt og ro, er riskoen for konflikter mellem søskende også lavere.

Trick # 3 Hav børnene tæt på og inddrag dem så meget som muligt.

Lad børnene være med i det der skal laves, i det omfang det kan lade sig gøre. I starten er deres bidrag ikke en reel hjælp – så indstil dig på det. Se det i stedet som en måde at være sammen på, i stedet for at skulle ”parkere” børnene, mens du ordner det, der skal ordnes.

Er børnene for små til at deltage, så hav dem tæt på alligevel, så du ikke skal afbryde dig selv og splitte din opmærksomhed mange gange. Stik dem en agurkestang at gnave i på køkkenbordet, noget af vasketøjet at kaste med (de lægger det ret sikkert ikke sammen), eller find nogle puslespil frem til spisebordet eller gulvet tæt på hvor du er.

Trick # 4: Skeln mellem optimalt og tilstrækkeligt.

Der er mange ting der ville være dejligt at få fra hånden sådan en eftermiddag. Men spørg dig selv: Hvad er nødvendigt i dag? Hvad skal vi prioritere lige nu og her, hvor der er mange behov på banen? Kan vi skyde noget til i aften? Til weekenden? Eller måske endda til næste sommer?

Gør det enkelt for dig selv – og ryd ud i mængden af opgaver, du synes, du skal nå.

Trick # 5: Spis tidligt og/eller hav sunde snacks klar.

Små børnemaver, som har spist frokost kl 11 og en eftermiddagssnack kl 14, er sultne langt før kl 18.30 – 19. Spis rigtig gerne kl 17 til hverdag, hvis I har små børn. Det forkorter ulvetimen, og det giver ro og masser af tid til at lege bagefter.

Hvis I spiser senere, eller hvis børnene er sultne inden maden er klar, så stik dem noget sundt. Meget gerne noget af det, du står og skræller og hakker alligevel.

Måske spiser de så ikke helt så meget af maden, når den er klar. Det gør ikke helt så meget, når du ved, at det er gulerødder og peberfrugt, der fylder i maven – og ikke mariekiks og saftevand.

Trick # 6: Lav nem mad

Apropos mad: Gør det nemt for dig selv. Maden behøver ikke at indeholde mange forskellige friskhakkede ingredienser hver dag. Tænk i simple retter med få ingredienser, og lav gerne store dobbeltportioner, så du bare skal varme noget i morgen.

Det er sundt og dejligt med varieret mad, men husk at tænke i helheder. Hvis maden bliver så stort og tidskrævende projekt i sig selv, at den står i vejen for hygge og nærvær, og du ender med at svede hektisk mens hele situationen bliver mere og mere højspændt – hvad er dine anstrengelser og gode intentioner så værd?

Trick # 7: Grin!

Grin af så meget som muligt, så tit som muligt. Grin selv. Grin sammen. At grine er ny og gratis benzin lige ind på overskudskontoen. Når vi griner udløser vi signalstoffer i hjernen, der løsner op for dårlig stemning og stress, og i stedet giver os velvære, bedre kontakt og mere følelse af fællesskab. Så grin af stort og småt. Det gør alting lidt lettere. Selv en ulvetime.

Skriv et svar